علت سنگيني پستانها و سفت شدن بافت سينه
نوشته شده توسط : drmohandes

طبيعي است که هنگامي که متوجه تغيير در پستانهايتان مي‌شويد، احساس نگراني کنيد. تغييرات پستان بخش طبيعي از آناتومي زنان است. اگر در پستانهايتان احساس سنگيني کرديد، احتمالا چيزي براي نگراني وجود ندارد. به ياد داشته باشيد که علت سنگيني پستانها يا علت سفت شدن بافت سينه به ندرت مربوط به سرطان است.

 

 

هفت دليل اصلي سفت شدن سينه

در اين مقاله به چند علت سنگيني پستانها که شايع‌تر هستند، مي‌پردازيم.

 

علت سنگيني پستانها

 

1. تغييرات فيبروکيستيک پستانها

تغييرات فيبروکيستيک پستانها بسيار شايع است. نيمي از زنان در دوره‌اي از زندگي خود آن را تجربه مي‌کنند. اين وضعيت غيرسرطاني مي‌تواند منجر به تغييرات مختلف در پستانها شود، مانند تجمع آب در بافت پستان. هنگامي که پستانهايتان متورم و پر از مايع مي‌شود، سنگين‌تر از حالت معمول مي‌شود.

 

اين تغييرات مي‌تواند در يک يا هر دو پستان اتفاق افتد. ممکن است هر ماه در دوره‌ي خاصي از چرخه رخ دهد يا از الگوي قابل تشخيصي پيروي نکند. در برخي موارد، ممکن است علائم مداومي داشته باشيد

 

2. قاعدگي

درد و تورم پستانها اغلب از الگوي ماهانه‌اي پيروي مي‌کنند که به وضوح با چرخه قاعدگي مرتبط است. اين درد به‌عنوان درد چرخه‌اي شناخته مي‌شود.

 

در روزهاي قبل از پريود، سطح استروژن و پروژسترون به‌طور چشمگيري دچار نوسان مي‌شود. استروژن و پروژسترون اندازه و تعداد غدد پستان را افزايش مي‌دهند. همچنين باعث تجمع آب در پستانها مي‌شوند که منجر به درد و سنگيني پستانها مي‌شود.

 

3. بارداري

گاهي تورم پستانها يکي از اولين علائم بارداري مي‌باشد. پستانها مي‌توانند يک تا دو هفته بعد از لقاح شروع به متورم شدن کنند.

 

تورم به دليل تغييرات هورموني بدن اتفاق مي‌افتد. اين تغييرات هورموني مي‌توانند علت سنگيني پستانها و علت درد سينه باشند. همچنين ممکن است پستانهايتان بزرگ‌تر از معمول به نظر برسند.

 

 

دردهاي سينه در بانوان

چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيم ؟

 

به خاطر داشته باشيد که سفت شدن پستان و احساس سنگيني به ندرت نشان دهنده مشکل جدي در بدن است. بسياري از مشکلاتي که سبب سفت شدن سينه ها مي شوند ، به راحتي قابل درمان هستند. به عنوان مثال، عفونت هاي پستان در بسياري از موارد با مصرف آنتي بيوتيک برطرف مي شوند و يا درد ناشي از تغييرات فيبروکيستيک پستان به راحتي با مصرف داروهاي مسکن کاهش پيدا مي کند. با اين حال در برخي موارد نادر، نياز است به محض مشاهده علائم زير در کنار سفت شدن سينه ها ، به پزشک و جراح متخصص پستان مراجعه کنيد.

 

احساس توده هاي سفت و بدون درد در بافت سينه

قرمزي و تغيير رنگ در پستان ، نوک پستان يا هاله اطراف آن

احساس درد و سوزش در هنگام شيردهي

تب

صاف شدن يا فرو رفتگي نوک پستان

خروج خون يا مايعات رنگي از نوک پستان

احساس خستگي و ضعف شديد

 

علاوه بر اين، در صورتي که در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته است و يا قبلاً عمل هاي جراحي پستان را تجربه کرده ايد، سريعاً به پزشک مراجعه کنيد. دکتر فرهاد موسي زاده، جراح و متخصص پستان با سال ها تجربه در انجام انواع جراحي هاي زيبايي و درماني پستان، مي توانند به شما کمک کنند.





:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: